De term marketing zal je niet vreemd klinken, maar de betekenis van dit brede begrip wordt nog wel eens verkeerd ingeschat. Marketing staat voor alle activiteiten die het bedrijf uitvoert op verkoop van producten en diensten te stimuleren. Met zo’n breed begrip en zijn brede betekenis zijn er dan ook veel verschillende manieren waarop je marketing binnen het bedrijf kunt uitvoeren. Online marketing is een van die manieren en bestaat tevens uit diverse activiteiten. Het doel van online marketing is om via het promoten van het product of de dienst via het internet, nieuwe of bestaande klanten aan te trekken die het product of de dienst zullen afnemen. Ben jij benieuwd wat je allemaal kunt doen als online marketeer? Lees dan in dit blog meer over drie interessante vormen van online marketing.
E-mailmarketing
Een van de oudste vormen van online marketing maar daarom niet minder interessant, is e-mailmarketing. Bij e-mailmarketing zet je e-mail in om berichten naar de doelgroep te sturen, zowel naar bestaande klanten als potentiële klanten. Je probeert hen hierbij bijvoorbeeld aan te sturen op inschrijving voor de nieuwsbrief of op de hoogte te brengen van nieuws of aanbiedingen. E-mailmarketing is erg veelzijdig waardoor je er alle kanten mee op kunt en doet dan ook zeker niet onder aan nieuwe technieken.
Digital advertising
Digital advertising is kort gezegd het maken van online reclame voor je merk, product of dienst. Er zijn verschillende manieren waarop je digital advertising kunt inzetten. Zo kun je bijvoorbeeld reclame maken in de zoekresultaten van Google, op diverse websites of via social media. Een vorm van digital advertising is affiliate marketing. Hierbij wordt een website die jouw producten of diensten promoot beloond wanneer bezoekers daadwerkelijk naar jouw website gaan. Een affiliate maakt gebruik van een speciaal voor hem gegenereerde trackingcode, die registreert van welke website een klant die er op klikt afkomstig is. Deze vorm van marketing leent zich goed voor samenwerkingen tussen bedrijven en blogs of vergelijkingssites. Je betaalt alleen een commissie uit als er sprake is van een verkoop door de doorgestuurde klant.
Zoekmachine optimalisatie
SEO, Search Engine Optimization, heeft als doel om een website goed vindbaar te maken in Google. Dit gebeurt onder meer op basis van relevante zoektermen waarmee potentiële klanten jouw website online vinden. Hiervoor is allereerst technische optimalisatie nodig. De website dient snel en goed te werken en goed leesbaar te zijn. On-page optimalisatie richt zich op content die aansluit op de zoektermen. Off-page optimalisatie richt zich op verwijzingen van relevante links naar de website. Voor off-page optimalisatie kun je linkbuilding inzetten, waarbij seo backlinks naar je website worden opgebouwd. Een SEO backlink is een verwijzing vanaf een externe website naar je eigen domein. Het aantal kwalitatieve en relevante backlinks bepaalt uiteindelijk de waarde van de pagina. Hoe hoger de waarde van de pagina, hoe hoger de website in de zoekresultaten verschijnt en daardoor meer organische bezoekers krijgt.